تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۱۰۶۸۵
سرویس خبر : انرژی

بحران آب در ایران| زنگ هشدار برای شهروندان کویری به صدا در‌آمد / تنش آبی در ۵۱ روستای استان سمنان

‌می‌متالز - وجود مشکلات آبرسانی در حوزه روستایی در استان سمنان مسئله و دغدغه مهم روستانشینانی است که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و رفع آن مستلزم عزم جدی مسوولان امر است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی در استان زندگی می‌کنند و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شورا‌های اسلامی روستایی و ۸۸ درصد تحت پوشش دهیاری‌ها قرار دارند.

در استان سمنان شهرستان‌های میامی با ۸۸.۲۱ درصد و سمنان با ۵.۸ درصد روستانشینی بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارد.

"مشکلات آبرسانی" یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلاتی که این روز‌ها در حوزه روستایی استان سمنان وجود دارد، این در حالی است که تأمین زیرساخت‌ها نظیر آب، برق و گاز و تلفن در عصری که آن را "تکنولوژی" می‌نامند برای نگهداشت جمعیت در مناطق روستایی و حرکت بر روی ریل توسعه لازم و ضروری است.

توسعه استان سمنان در گرو آبرسانی

منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به اینکه در استان سمنان ۵۱ روستا دارای تنش آبی است گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای آبرسانی به روستا‌های استان سمنان بودجه‌ای بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ویژه توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار اختصاص یافته است.

وی اعتبار تخصیص یافته برای کاهش مشکلات آبرسانی در حوزه روستایی استان سمنان مناسب دانست و گفت: توسعه این استان در گرو آبرسانی به کشاورزی و صنعت و تأمین آب شرب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان فقر سفره‌های آب زیرزمینی، عدم کیفیت آب در روستا و شهر، تعدد انشعابات غیرمجاز، فرسودگی انشعابات و شبکه‌های آب‌رسانی و هدر رفت آب را از مهم‌ترین دلایلی عنوان کرد که بر کم‌آبی و خشک‌سالی استان سمنان اثر گذاشته و آن را تشدید کرده است.

فخری اصلاح شبکه آبرسانی و تخصیص اعتبار لازم را راه حل مشکل آب در ۵۱ روستای استان سمنان عنوان کرد و گفت: فرمانداران باید برای برون‌رفت از این مشکل برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

وی آماده‌سازی تانکر آبرسانی و شناسایی چاه‌های فعال و استفاده نکردن از آب شرب برای آبیاری فضای سبز را در سطح شهرستان‌ها را از جمله مهم‌ترین اقداماتی عنوان کرد که فرمانداران باید در دستور کار خود قرار دهند.

آب‌رسانی سیار با تانکر به روستا‌ها

مهدی صمیمیان مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌ها استانداری سمنان اظهار داشت: مکاتبات لازم برای آبرسانی سیار با تانکر به روستایی که با مشکل آب شرب روبه‌رو هستند انجام شده است.

وی اشاره به کاهش نزولات آسمانی در سال جاری عنوان کرد: در حال حاضر در استان سمنان ۵۱ روستا با کمبود آب روبه‌رو است که باید در این زمینه اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌ها استانداری سمنان با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار این استان از محل بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: آبرسانی به روستا‌های استان یکی از بند‌های اعتبار در نظر گرفته شده است.

صمیمیان بیان کرد: جذب اعتبارات در نظر گرفته در حوزه رفع مشکل آبرسانی به روستا‌های استان سمنان در دستور کار قرار دارد.

روستا‌ها نبض حیاتی و مولد تولید به شمار می‌روند، بنابراین تقویت زیرساخت‌ها در روستا‌ها نقشی مهم در توسعه و آبادانی دارد.

آبرسانی با تانکر راه حلی است که در حال حاضر مسوولان استان سمنان برای کاهش تنش آبی در ۵۱ روستای این استان اندیشیده‌اند؛ حال باید دید اتخاذ برنامه‌های کوتاه مدت و قطره چکانی همچون "آبرسانی با تانکر" برطرف کننده مشکلات در حوزه روستایی استان سمنان هست یا خیر؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده